Solid vekst med Black Friday Superuke

Frederik Guttormsen

Det som startet som en årlig handledag dagen etter thanksgiving i USA har eskalert til en hel salgsuke her til lands. Med en bratt vekstkurve som skulle opprettholdes måtte det omfattende planlegging til når årets hotteste salgsdager var i anmarsj. For oss var det kritisk å finne skjæringspunktet mellom å ha nok attraktive varer på lager men samtidig ikke ble sittende med masse varelager i ettertid som binder kapital.

I et lite land som Norge er det heller ikke så god tilgang på store volumer av varer, rett og slett fordi befolkningens størrelse er moderat og de fleste selskaper ønsker å unngå stor kapitalbinding i potensiell ukurans. Samtidig er det mange aktører som er ute etter store varevolumer samtidig i denne perioden.

For undertegnede, hvis hovedfokus er å skaffe flest mulig kunder og få de til å kjøpe noe, er Black Friday årets høydepunkt. Med hele 250 000 produkter å selge på hadde vi mer varer enn noen sinne. Her er noen høydepunkter sett med mine markedsføringsøyne:

  • 20+- simultane markedsaktiviteter, blant annet:
    • Radio, TV, display, programmatic, bloggere, Facebook-/instagramannonser, nyhetsbrev, konkurranser, snapchat, AdWords m.m.
  • Absolutt alt unntatt AdWords, radiospoten og noen få displayannonser ble gjort in house
  • Red Performance bistod med automatisk budøkning syncet eksakt mot når TV-spotene ble vist. Dette sikret maksimal synlighet for alle som satt med mobilene når de så spoten på TV.
  • Vi la ned mye arbeid i attribusjon, blant annet for å kunne måle eksakt hva bidraget fra hver kanal er for å maksimere yield i fremtiden.

Det var viktig for oss med jevn trafikkflyt for å sikre at ingen underliggende systemer bristet.

Med en markedsavdeling som bare har to deltidsansatte studenter og meg selv var dette voldsomt mye å holde i. De to stakkars studentene var jo også midt i eksamensperioden før jul. Det var dermed en rimelig utmattet gjeng som kunne summere opp en helt fantastisk salgsuke:

  • Femsifret antall ordre
  • Tosifret antall millioner i omsetning
  • Permanent uplift på trafikk, salg og konvertering

Denne uken er den uken i året hvor lagarbeid er viktigst. Alle systemer og rutiner får en kraftig stresstest. Uten løpende innsats fra alle ansatte og involverte i Netthandelsgruppen hadde vi aldri solgt så mye som vi gjorde. Eksempelvis byttet techgutta spontant hele cachingoppsettet på live nettbutikker med tung trafikk på Black Friday, uten nedetid, for å redusere sideinnlastingstid (!). Dette er ingen enkel operasjon og noe mange vil kvie seg for selv med god planlegging i lavsesong.

PS! Dette er TV-spoten vår, laget in house på en cocktail av koffein, kronisk søvnunderskudd og After Effects opplæringsvideoer og med radiospoten som lydspor. Vi hadde særdeles god effekt av denne på TV, sikkert fordi den skiller seg en del fra de vanlige reklamene og har et veldig tydelig budskap.